Pomen omega maščobnih kislin v prehrani

05 april 2011
Andreja Širca ČampaAndreja Širca Čampa

V Slovenji se žal ne moremo pohvaliti z dobrimi in zdravimi prehranjevalnimi navadami tako odraslih prebivalcev kot tudi otrok. Tako kot v drugih razvitih državah sveta se prehranski vzorci tudi v Sloveniji v zadnjih nekaj desetletjih izrazito spreminjajo. Predvsem se povečuje uživanje predelanih energijsko gostih živil z visoko vsebnostjo maščob (predvsem nasičenih) soli in sladkorja.

Prav zaradi slabih prehranjevalnih navad in pasivnega življenjskega sloga se zdravniki na primarnem in terciarnem nivoju vedno pogosteje srečujejo z pojavom prekomerne telesne teže, debelosti, visokim krvnim tlakom, povišanimi trigliceridi in holesterolom, ki jim sledijo srčno žilna obolenja in inzulinska rezistenca.

Prekomerno uživanje maščob ob slabem razmerju med nasičenimi in enkrat ter večkrat nenasičenimi maščobami, predstavlja velik dejavnik tveganja pri nastanku bolezni srca in ožilja, povišanega krvnega tlaka in nekaterih vrst raka.

Pomen maščob

Maščobe vsebujejo življenjsko pomembne maščobne kisline, pospešujejo absorpcijo v maščobah topnih vitaminov (A, D, E in K), povečujejo energijsko gostoto hrane in izboljšujejo konsistenco, vonj in okus živil in jedi.

Osebe z lahkim in srednje težkim delom naj ne bi zaužile več kot 30 % dnevne prehranske energije v obliki maščob. Če je količina zaužitih maščob pod to referenčno vrednostjo in dosega okoli 25 % dnevne prehranske energije, je to še ugodnejše, ker pri tem praviloma posameznik zaužije na ta račun rastlinskih živil.

Vrste in razmerja maščob

Epidemiološke raziskave kažejo, da v varovalni prehrani ni pomembna le skupna količina ampak tudi vrsta zaužite maščobe.

Nasičene maščobne kisline (maščobe pretežno živalskega izvora) so zdravju škodljive, zato njihov delež naj ne presega 7% dnevne prehranske energije. S prekomernim uživanjem živil živalskega izvora pride namreč do prevelikega vnosa nasičenih maščob, holesterola in purinov.

Nenasičene maščobne kisline, med katere spadajo enkrat nenasičene in večkrat nenasičene maščobne kisline, v optimalni količinizmanjšujejo tveganje za nastanek bolezni srca in ožilja, zato naj bi predstavljale več kot dve tretjini vseh zaužitih maščob (20% dnevne prehranske energije).

Esencialne maščobe Ω6 in Ω3

Esencialne maščobe kisline Ω 6 in Ω 3 so večkrat nenasičene maščobne kisline, ki jih organizem sam ne more sintetizirati, zato jih v primernem razmerju vnašamo v telo s hrano.

Za zdravje človeka je pomembno pravilno razmerje med Ω 6 (linolna kislina) in Ω 3 (Ω- linolenska kislina) in naj nebi glede na priporočila preseglo razmerja 5:1. Neuravnoteženo razmerje med Ω 6 in Ω 3 maščobnimi kislinami, lahko zaradi tekmovanja maščobnih kislin za skupni encimski sistem negativno vpliva na maščobno kislinsko sestavo rastočih tkiv (možganskih celic, živčevja, očesne mrežnice) in na ravnotežje antagonistično delujočih eikozanoidov, ki imajo pomembno vlogo pri zaviranju nastanka ateroskleroze.

V današnji prehrani pojemo 1 krat preveč Ω 6 (7% dnevne prehranske energije) in kar 6 krat premalo Ω 3 (le 0,1g/dan ) zato dosegamo izredno slaba razmerja med Ω 6 : Ω 3 15:1 in več tudi 20:1, kar dokazano zvišuje tveganje za nastanek srčno žilnih obolenj.

Dokazano pa na drugi strani zadostna preskrba organizma z Ω 3 maščobnimi kislinami v nosečnosti vpliva na pravilen razvoj ploda predvsem možganskih celic. Pri novorojenčkih vpliva na razvoj možganov, vida in celo IQ

Pri odraslih zmanjšuje tveganje za nastanek srčno žilnih obolenj, uravnava razmerje med LDL in HDL holesterolom ter TG v krvi, uravnava krvni tlak, zmanjšuje vnetne procese v organizmu, vpliva na revmatoidni artritis, vnetja črevesja (Chronovo bolezen in Ulcerozni kolitis), zmanjšuje nevarnost nastanka raka debelega črevesja in dojk, ugodno vpliva na depresijo (izboljša naše počutje).

Viri enecialnih maščob Ω6 in Ω3

Glavni vir Ω 3 maščobnih kislin so mastne mastne morske ribe mrzlih morij: SKUŠA, SLANIK, LOSOS in kvalitetna hladno stiskana rastlinska olja LANENO, OREHOVO, REPIČNO IN SOJINO OLJE

Glavni vir Ω 6 maščobne kisline pa so kvalitetna hladno stiskana rastlinska olja SONČNIČNO, KORUZNO IN SOJINO OLJE, mleko in mlečni izdelki ter meso in mesni izdelki

Omega-3

Pivški piščanec - po naravni poti do Ω3

Prednosti esencialnih maščob se zavedajo tudi v Pivki perutninarstvu, zato so kupcem kot prvi ponudili piščančje meso, obogateno z Ω 3 maščobnimi kislinami. Ker perutninsko meso vsebuje sorazmerno malo nasičenih maščob, lahko z »Ω 3+6« obogateno krmo (LANENO SEME) piščancev dosežemo ugodnejšo maščobno kislinsko sestavo perutninskega mesa z ustreznim razmerjem Ω maščobnih kislin. Meso Pivškega piščanca z Ω 3 tako vsebuje vsaj dvakrat več Ω 3 maščobnih kislin kot meso po običajni tehnologiji vzrejenih farmskih piščancev. Pivški piščanec pa se zaradi obogatitve z Ω 3 maščobami ponaša tudi z idealnim razmerjem med Ω 6 in Ω 3 maščobnimi kislinami, ki je skladno s priporočili svetovne zdravstvene organizacije (manj kot 5:1).

Njami

Višja kakovost iz Pivke

Za meso Pivškega piščanca z Ω 3 ter izdelke iz tega mesa je Pivka s strani organa za certificiranje Bureau Veritas prejela tudi certifikat Višja kakovost. Višja kakovost pomeni, da meso Pivškega piščanca z Ω 3 s svojimi specifičnimi lastnostmi izstopa z boljšo kakovostjo ter predstavlja slovensko posebnost, zaradi katere se loči od standardiziranih prehranskih izdelkov. Uspeh projekta, ki so ga začeli razvijati že leta 2007 je Pivka obeležila s slavnostno prireditvijo, kjer jim je certifikat predal Dejan Židan, minister za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano. Ker razvoj piščančjega mesa z omega 3 pomeni pomemben korak k sodobni in kakovostni ponudbi živil v širšem slovenskem prostoru, je namreč projekt podprt tudi s strani Republike Slovenije in Evropske unije, ki tudi sofinancirata promocijo Pivškega piščanca z Ω 3.

S takšnim živilom lažje dosežemo priporočene vnose za Ω 3. Ker gre za živila, ki so na našem jedilniku vsakodnevno, so dobrega okusa in jih večina populacije redno uživa. Veliko ljudi mastnih rib, ki so bogat vir Ω 3 ne uživa ne mara, predvsem otroci zavračajo mastne ribe – losos, skuša ali pa so jim ribe in ustrezna olja (kar se dogaja vedno pogosteje) cenovno nedostopna.

Takšno funkcionalno živilo v prehrani pripomore k zmanjševanju tveganja za razvoj kroničnih srčno žilnih bolezni, ter pozitivno vpliva na naše zdravje. Pivški piščanec z omega 3 je zato zdrava, naravna in okusna dopolnitev jedilnika.

"Dokazano zadostna preskrba organizma z Ω - 3 maščobnimi kislinami in ugodno razmerje med Ω6 in Ω3 maščobnimi kislinamizmanjšuje tveganje za nastanek srčno žilnih obolenj, uravnava razmerje med LDL in HDL holesterolom ter TG v krvi, uravnava krvni tlak, zmanjšuje vnetne procese v organizmu..."
Andreja Širca Čampa (www.prehranskosvetovanje.si)


Naše znamke


Naše znamke



Poveži se z nami


Stopi v stik z nami ali pa nam sledi na socialnih omrežjih!